• The Lost Recordings HENRYK SZERYNG - THE UNRELEASED BERLIN STUDIO RECORDINGS

HENRYK SZERYNG - THE UNRELEASED BERLIN STUDIO RECORDINGS

180g Vinyl, Doppel-LP - TLR-2203040V
Artikelnummer:
8389719
Levertijd:
Momenteel niet direct leverbaar!
Reviews:
€85,00
Incl. btw
Catalogus (SKU): TLR-2203040V
UPS/EAN/JAN: 3516628389719
Aantal Lp’s: 2
Format: Vinyl
Publicatiedatum: 14.11.2022
Label: The Lost Recordings

HENRYK SZERYNG - THE UNRELEASED BERLIN STUDIO RECORDINGS

TITLE

Bach: Partita for solo violin No. 2 in D minor, BWV 1004
1. Allemanda
2. Corrente
3. Sarabanda
4. Giga
5. Ciaccona
Franck: Sonata for violin and piano in A major, FWV 8
6. Allegretto ben moderato
7. Allegro-Quasi lento-Tempo primo
8. Recitativo-Fantasia
9. Allegretto poco mosso

Deze productie is op meerdere manieren uitzonderlijk. Het is de eerste keer dat we opnames hebben gevonden die niet tijdens een concert zijn gemaakt, maar in een studio. En het is zeer waarschijnlijk dat de studio's van plan waren om ze uit te brengen. De RBB-technici hebben een waar wonder verricht op het gebied van akoestiek: nog nooit eerder is het geluid van een viool met zoveel detail en authenticiteit aan ons teruggegeven.

Om u het artistieke en technologische kunnen van de technici te laten ervaren, waren we vastbesloten om alle dynamiek en details van deze mijlpaalinterpretatie van Bach's Partita nr. 2 en Franck's Sonata over te brengen. Een uitdaging, want de tracks van de bewegingen waren verdeeld over de vier zijden van een dubbel album in 45-rpm-formaat! Dit hoogstandje markeert opnieuw een primeur in de geschiedenis van het label The Lost Recordings.

Henryk Szeryng - in majesteit in Berlijn

April 1962 en april 1963, een jaar later, hebben Berlijnse akoestici, onder de meest ervaren ter wereld, de verwijderbare panelen van de muren van studio nr. 3 van het Berliner Rundfunkhaus aangepast. Een technisch wonder gebaseerd op revolutionaire, maar volledig traditionele methoden, deze zaal werd ontworpen in 1929 door de architect Hans Poelzig met een unieke en zelden geëvenaarde bezorgdheid: om hoge-fideliteit akoestiek mogelijk te maken, ongeacht de uitgezonden frequenties, met een nagalm die naar believen kan worden gemoduleerd. Henryk Szeryng heeft de reputatie van een scrupuleuze, compromisloze en authentieke meester die zich kan meten met een Milstein of een Grumiaux. In april 1963 was hij 44 jaar oud. Op het hoogtepunt van zijn kunst haalde hij zorgvuldig zijn Guarnerius del Gesu uit zijn koffer, bekend als "de hertog", waarmee hij die dag vioolgeschiedenis zou schrijven.

"Het werk van Johann Sebastian Bach is een Bijbel. Bach is het uiteindelijke doel, waar alles begint en alles eindigt. Zijn muziek brengt je dichter bij je ziel." - Henryk Szeryng.

De Partita No. 2 is een monumentaal werk qua rijkdom en variatie in schrijven, waarbij ongewone polyfonie voor solo viool wordt gebruikt. Bach lijkt een enkel thema te willen dat de eerste vier bewegingen 'achtervolgt', culminerend in de majestueuze chaconne, die op zichzelf is gebouwd. Met 15 minuten is het thema 63 keer gevarieerd om, binnen een zeer geconstrueerd geheel, een universum van oneindig rijke emoties op te roepen, van angst en verdriet tot vreugde en hoop. Om de groeiende kracht van deze voortgang vast te leggen, wilde Henryk Szeryng de hele partita in één keer uitvoeren. Slechts twee opnames zijn nodig om een ​​uitvoering van unieke dichtheid, emotie en zuiverheid te produceren, waarvan we het subtiele karakter gelukkig hebben kunnen vastleggen.

Een jaar eerder was Szeryng in dezelfde Studio 3 bezig met de opname van de Franck-sonate. Er is een duidelijke relatie tussen Bach en César Franck: het gevoel van constructie, de wens naar eenheid, de controle van de tijd. De vioolsonate, gecomponeerd in 1886, is gebaseerd op hetzelfde intense schrijven als de Partita van Bach. Na de triomf van de eerste uitvoering breidde zijn aura zich snel uit buiten het muzikale domein. Het zou Marcel Proust hebben geïnspireerd om het liefdesverhaal van Charles Swann en Odette de Crécy te schrijven in 'Du côté de chez Swann'. Net als bij de Partita No. 2 hebben Henryk Szeryng en de pianist Günther Ludwig hier echte alchemie bereikt en een van de meest onvergetelijke interpretaties van dit werk afgeleverd.

Dubbel LP, 45 rpm, 180 g

Laksneden: Kevin Gray

Masters & Mothers: Quality Record Pressings

0 sterren op basis van 0 beoordelingen Je beoordeling toevoegen