1. Johannes Brahms: Liebeslieder Walzer, Op. 52 (I-XII)
2. Johannes Brahms: Liebeslieder Walzer, Op. 52 (XIII-XVIII)
3. Franz Schubert: The Shepherd On The Rock, Op. 129
De wals was misschien wel het belangrijkste dat de vrij nuchtere en conservatieve Johannes Brahms uit Hamburg mee terugnam van zijn verblijf in Wenen. Naast zijn puur instrumentale walsen voor piano, componeerde hij ook de "Liebeslieder Walzen" – uniek volksachtig en zeer originele vocale vreugde in ¾ maat. De teksten zijn ontleend aan het echte leven en vertellen over liefde, verlangen, begeerte en lijden maar ook over woede en spot.
Hoe ideaal deze muziek past bij de werkplaatsatmosfeer van het Marlboro Zomer Muziekfestival blijkt hier volledig. De muzikanten verzameld rond Rudolf Serkin zingen het allerbeste Brahms – vreugdevol, geïnspireerd maar toch volkomen ontspannen – en werpen licht op alle aspecten van het aardse bestaan. Een uitstekende keuze om deze emoties aan te vullen is Schuberts voorlaatste compositie "De Herder op de Rots" D 965. Dit grote en veel te zelden uitgevoerde lied is gebaseerd op drie gedichten, die indrukwekkend en met briljante muzikaliteit worden vertolkt door de soliste Benita Valente. En last but not least, de toevoeging van de klarinet, die zowel als solist fungeert als wel de stem imiteert, geeft het werk zijn bijzondere charme.
"Kamermuziek uit Marlboro" Johannes Brahms: "Liebeslieder-Walzer" op. 52 / Franz Schubert: "De Herder op de Rots" D 965 - Rudolf Serkin (p, dir); Leon Fleisher (p); Harold Wright (kl); Benita Valente (sopraan); e.a.
Opname: Augustus 1960 op de Marlboro School of Music, Vermont (VS), door Fred Plaut
Productie: Howard H. Scott
Deze Speakers Corner LP werd geremasterd met uitsluitend pure analoge componenten, van de mastertapes tot aan de snijkop. Meer informatie op www.pure-analogue.com. Alle royalty's en mechanische rechten zijn betaald.