AudioNautes Recordings: Italiaanse Passie, Duitse Precisie
- Geplaatst op
- Door SievekingSound
- 0
Liefhebbers van vakbeurzen zullen waarschijnlijk de naam AudioNautes herkennen van HIGH END in München: Fabio Camorani's bedrijf (evenals Camorani's tweede technologiebedrijf AudioNemesis, dat hij samen met Giuseppe Intorrella runt) was vele jaren een van de vaste exposanten op Europa's toonaangevende HiFi-vakbeurs. Echter, AudioNautes staat al lang niet alleen voor eersteklas versterkers, draaitafels en luidsprekers met insider-tipstatus, maar ook, met zijn dochteronderneming AudioNautes Recordings (ANR), voor geselecteerde platen op het hoogste niveau.
In 2010 richtte Camorani de softwareafdeling van zijn bedrijf op met als doel "de beste versies te maken van enkele exquise, onbekende of grotendeels vergeten albums uit de klassieke, jazz- en popmuziek" - zowel op vinyl als op ultra-HQ CD. Dit profiel alleen al toont aan: AudioNautes Recordings produceert niet voor de massamarkt, maar speelt in op een niche voor liefhebbers en kenners. Artistiek hoogwaardige en sonisch voortreffelijke opnames van werken van de barokreuzen Bach en Vivaldi maken net zo goed deel uit van de catalogus als specialiteiten uit de late middeleeuwse Europese koormuziek. Jazzliefhebbers kunnen daarentegen uitkijken naar een HQ CD-heruitgave van de legendarische sessie "Jazz At The Pawnshop" uit 1976 in Stockholm, en popliefhebbers worden verleid door hoogtepunten op vinyl zoals het audiophile cultalbum "Play On Words" van Sara K of "Good Friends," het negende album van de Amerikaanse singer-songwriter Livingstone Taylor, de broer van James Taylor. (Leuk feitje: Beide opnames werden trouwens in 1993 uitgebracht; een retrospectief uitstekend jaar voor audioproducties - denk bijvoorbeeld aan pareltjes zoals het uitzonderlijke debuutalbum "Blue Light 'til Dawn" van Cassandra Wilson of "Everything Must Go," het comebackalbum van Steely Dan).
De productie van de vinyluitgaven (natuurlijk getrokken uit de originele mastertapes) wordt uitgevoerd door eersteklas perserijen zoals Pallas Group of Optimal, die hun persmachines natuurlijk voeden met hoogwaardig 180-grams vinyl. Als je eindelijk een van de gatefold LP's in handen hebt, lijken platen van AudioNautes Recordings in eerste instantie vrij conventioneel. Maar als je de gatefold hoes opent, kom je nauwelijks uit de verbazing. Zoals bekend maken liner notes deel uit van de basisinformatie van elke plaat. Hoe gedetailleerd alle betrokkenen bij een albumproductie uiteindelijk informatie verstrekken over de productieprocessen, varieert echter sterk. AudioNautes Recordings stelt echter normen in het segment van labels die gespecialiseerd zijn in heruitgaven als het gaat om discografische details. Een voorbeeld: "Solflöjt," de compilatie van werken van Vivaldi, Debussy Christoph Willibald Gluck, onder andere, opgenomen door de Zweedse fluitist Gunilla von Bahr met het Stockholm Chamber Orchestra (catalogusnummer AN-2301). Hier vermelden de Italiaanse heruitgave-experts niet alleen nauwgezet alle gebruikte bewerkings- en studiomonitoringcomponenten voor hun nieuwe release, tot aan de toonarmen en kabels die zijn gebruikt, maar ook de belangrijkste feiten over de eerste productie van TELDEC in 1977, zoals de opnamedatum en -locatie, hardwareapparatuur en de gebruikte instrumenten.
Het zijn details als deze die het respect van Fabio Camorani voor de artiesten van een albumproductie documenteren, voor zijn licentiegevers die hem hun originele materiaal toevertrouwen voor een heruitgave, en voor de kopers van AudioNautes-platen aan wie Camorani maximale waarde wil bieden.
Reacties
Wees de eerste om te reageren...